Opgaven en samenhang
Dit programma bevat de volgende veranderopgaven:
De veranderopgaven hebben een nauwe relatie met:
- Regulier programma R1 Veiligheid;
- Regulier programma R6 Participatie en Maatschappelijke ondersteuning;
- Regulier programma R9 Financiën en bedrijfsvoering.
Resultaten 2015
Het hoofddoel van deze veranderopgave was om een daling van de criminaliteit en overlast in de stad te bereiken door het tegengaan van overvallen en inbraken. Dit in samenwerking met ondernemers en burgers en de gezamenlijke inzet van politie, eigen handhavers en toezichthouders.
De diverse preventieve activiteiten vanuit de projectgroep Woninginbraken hebben mede geleid tot een afname van de woninginbraken met 13% in 2015 en een afname van 19% van het aantal overvallen. Daarnaast is door de Politie een digitaal systeem voor inkopers ingevoerd om na te gaan of een goed verkregen is uit inbraak e/o overval.
De samenwerking tussen de Politie en de gemeentelijke handhavers is verbeterd om te komen tot onderlinge afstemming (vaste overlegmomenten; Horeca-overleg).
Uitgangspunt in de opgave Financieel gezonde stad is het realiseren van een voldoende financiële weerbaarheid van de gemeente. Het gaat om de mogelijkheden die er zijn in financieel moeilijke tijden.
Uit de stresstest (zie paragraaf 4.1) blijkt dat ondanks lichte verbeteringen op een aantal onderdelen, waaronder de netto schuldquotes en de solvabiliteitsratio oplettendheid voor de financiële weerbaarheid is geboden. De vermogenspositie ligt boven het zekerheidspercentage van 75%, maar ligt nog niet op het niveau van een zekerheidspercentage van 90%.
Diverse ontwikkelingen (zie onder kopje Ontwikkelingen) hebben ertoe geleid dat er wederom vanaf 2016 bezuinigd moet worden. In de MJPB is een deel van de bezuinigingen al concreet benoemd, echter een deel is ook vastgesteld als taakstelling vanaf 2017. De nieuwe bezuinigingen en de bezuinigingen van de afgelopen jaren hebben hun invloed op onze financiële positie en de financiële weerbaarheid. Er is ingeteerd op de algemene reserve en het weerstandsvermogen beweegt rond de 75%, het minimum, waardoor wensen voor nieuw beleid worden opgeschort.
Voor de Perspectiefnota 2017-2020 wordt het dan ook zinvol geacht om een nadere analyse en beschouwing uit te voeren die niet alleen de huidige positie weegt, maar dit ook, met alle ontwikkelingen die op gemeenten en specifiek op Arnhem afkomen, in perspectief kan plaatsen.
De uitkomsten moeten een antwoord geven op de vraag of onze financiële positie afgezet tegen de ontwikkelingen robuust genoeg is of dat onze interne (financiële) spelregels of beleid op onderdelen moeten worden heroverwogen.
Ontwikkelingen
De organisatie van de Politie is nog erg 'in beweging', waardoor functionarissen soms van functie of plek wisselen. Dit vraagt om extra afstemming voor de onderlinge samenwerking.
Kort na het vaststellen van de MJPB 2015-2018 is duidelijk geworden dat nieuwe negatieve ontwikkelingen vanuit de decentralisaties van rijkstaken naar de gemeente de financiële positie van Arnhem bedreigen. Het is een flinke uitdaging om voldoende koerswijzigingen in het sociaal domein aan te brengen om daarmee de kosten in lijn te brengen met de beschikbare budgetten.
Op landelijk niveau zijn tekenen van een voorzichtig herstel van het onrustige economische tij waar te nemen. Echter, dit is in Arnhem nauwelijks merkbaar. Mondiale ontwikkelingen, zoals die in Oost Europa, het Midden Oosten en ook in Azië, creëren nieuwe politieke en economische onzekerheden.
De geschetste ontwikkelingen noodzaken om vanaf 2016 wederom te bezuinigen en creatieve oplossingen te zoeken voor het verminderen van de werkloosheid, het verminderen van het aantal uitkeringen, het beperken van de kosten voor zorg en ondersteuning en het voorkomen van armoede. Dit alles op basis van de in 2015 in de Perspectiefnota 2016-2019 gepresenteerde nieuwe manier van werken in de stad en in de gemeentelijke organisatie. Ook blijft Arnhem actief in lobby-trajecten, om invloed te blijven uitoefenen op de besluitvorming van het Rijk.
Financiën
Afwijkingen Begroot definitief t.o.v. Rekening 2015
Programma 9 Overige veranderopgaven | Rekening | Begroot 2015 | Rekening | Afwijking | V / N | |
---|---|---|---|---|---|---|
2014 | Geamendeerd | Definitief | 2015 | |||
Bedragen x € 1.000 | ||||||
Middelen | ||||||
Lasten totaal | 182 | 35 | 300 | 332 | -32 | N |
Baten totaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal saldo van baten en lasten | -182 | -35 | -300 | -332 | -32 | N |
Mutaties reserves: | ||||||
Toevoegingen aan reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen aan reserves | 35 | 0 | 150 | 163 | 13 | V |
Mutaties reserves | 35 | 0 | 150 | 163 | 13 | V |
Resultaat | -147 | -35 | -150 | -169 | -19 | N |
Verklaring van de afwijkingen Begroot definitief t.o.v. Rekening 2015
Afwijking totaal saldo van baten en lasten | Afwijking | V / N | |
---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | |||
Lasten | |||
- Diversen | -32 | N | |
Totaal afwijking lasten | -32 | N | |
Baten | |||
- Diversen | 0 | ||
Totaal afwijking baten | 0 | ||
Afwijking totaal saldo van baten en lasten | -32 | N |
Toelichting resultaatbestemmingen
Mutaties reserves | Rekening | Afwijking | V / N |
---|---|---|---|
Toevoegingen | |||
Totaal mutaties toevoegingen | 0 | 0 | |
Onttrekkingen | |||
BR Veilig ondernemen : resultaat 2015 (Rb 05-11-2012) | 12 | 12 | V |
BR Taakmutaties gemeentefonds: wijksturing tlv innovatiebudget 2016 | 151 | 1 | V |
Totaal mutaties onttrekkingen | 163 | 13 | V |
Totaal mutaties reserves | 163 | 13 | V |